Dagindeling
Onze dag begint met een goede overdracht van de ouders. Zo’n eerste contact bij binnenkomst is ook een moment om te zien hoe de kinderen zich voelen. We beginnen de dag bijvoorbeeld met het maken van een puzzel of het lezen van een boekje om ze zo op weg te helpen en de overgang van huis hier naar toe prettig te laten verlopen.
Voor de allerkleinste houd ik met slapen en eten zoveel mogelijk rekening met het ritme van thuis.
08.00-08.30 uur
Ontvangst, ook elkaar onderling begroeten.
08.15-09.30 uur
Na wat (samen) spelen, (voor)lezen, kletspraatjes, knuffeltjes, gaan we vaak een gezamenlijke activiteit doen; dansje, liedje of een spel (regelmatig gerelateerd aan een thema). Dat hangt een beetje van de leeftijd af. Zo hebben we bij het thema vormen de verschillende vormen op een rij gelegd en na het weghalen van 1 vorm gingen de kinderen vervolgens raden welke weggehaald was. Een knikkerbaan maken en er mee spelen.
Met een klein groepje kan je iedereen er goed bij betrekken.
Knutselen staat regelmatig op het programma; verven, kleien en sensorische speelbakken (zie Google foto’s), voelen is ontdekken en dat is wat kleine kinderen graag doen. Tevens werkt sensorisch materiaal om prikkels te verwerken.
Als een kind niet wil omdat bijvoorbeeld de interesse minder is of hij of zij in zijn/haar spel zit dan is dat ook goed.
09.30-10.00 uur
Fruit (gevarieerd) en drinken aan tafel, luiers verschonen. De wat grotere kinderen schuiven een stoel bij het aanrecht en kijken net als baby’s graag naar de handelingen die je uitvoert. Ze kunnen helpen met druifjes wassen en ze verdelen over de bakjes of hun banaan zelf laten snijden, zo help je ze ook met hun zelfredzaamheid.
10.00/10.30-11.30 uur
Naar buiten. Prettige onderbreking van de dag is het wandelen met onze hond Bruno (Friese Stabij). Andere omgeving: ontdekken van de natuur, vliegtuigen, auto’s, spelende kinderen bij school, bouwmachines/werktuigen die aan het werk zijn, enz..
11.30-12.30 uur
Lunch, brood afwisselend belegd met hartig en zoet en aangevuld met tomaatjes/komkommer.
De maaltijden genieten we met z’n allen aan tafel.
13.00-15.30 uur
Slapen, de jonge kinderen (of eerder op de dag). Oudere kinderen kunnen in de tuin spelen, nog verder knutselen, verkleden, spelletje doen of een rollenspel zoals een bus- of treinritje.
15.30-16.00 uur
Drinken en een snackje, dit kan nog wat fruit zijn, liga, cracker, soepstengel of groentewolkjes
16.00-16.30/17.00 uur
Tweede keer naar buiten, er zijn voldoende speeltuintjes in de buurt of binnen een gym parcour volgen.
Opruimen.
Afscheid.